Mijn Masterskip

Wat is Masterskip eigenlijk?

Masterskip organiseert zeilreizen voor leerlingen van 4 havo en 4/5 vwo. Voor 2025 kon ik kiezen uit maar liefst 10 reizen. Tijdens deze wereldreis krijgen middelbare scholieren een periode les op zee terwijl ze dus de wereld ontdekken. Je volgt hier je eigen school werk maar je leert hier ook nog zo veel meer. Stichting Masterskip is het enige erkende buitenschoolse onderwijsprogramma van Nederland en om mee te mogen moet je toestemming hebben van je eigen school. Gelukkig ging dat bij mij heel soepel!

 

Je volgt je normale schoolwerk door dagelijkse zelfstudie aan boord waar ook docenten zijn die je kunnen helpen. Met school ga ik vooraf een plan maken en ik krijg toetsen mee die ik aan boord moet maken. Er zijn bevoegde docenten mee aan boord en iedere trainee krijgt een coach. Met de coach bespreek je de persoonlijke leerdoelen en voortgang van de studie. Op deze manier loop je geen achterstand op voor als je weer terug bent op school. Daarnaast leer je ook heel veel andere dingen die je niet meekrijgt op school. Je leert natuurlijk navigeren en zeilen, maar ook techniek aan boord, meteorologie en het zeeleven. Daarnaast werk je ook aan je persoonlijke ontwikkeling, teamwork en zelfstandigheid. Ook krijg je nieuwe culturen en gewoontes mee uit andere landen.

 

Het Masterskipprogramma draait om het groepsproces aan boord en hiervan is samenwerken in de vorm van zeilen een groot onderdeel. Een zo groot mogelijk deel van de reis zullen we daarom zeilend doorbrengen, ook 's nachts zeilt het schip gewoon door. Voor alle reizen geldt dat ze maximaal 30% van de tijd aan land doorbrengen en minstens 70% van de tijd aan het zeilen zijn. Als alles goed gaat ga je met je groep in de laatste week het grootste deel van het schip zelf besturen. Dat lijkt me een hele uitdaging en een mooi einddoel!

https://www.masterskip.com/

Unknown-1

Welke reis ga ik maken?

De reis die ik ga maken gaat van Harlingen naar West-Afrika (25WS1).

Op 18 oktober 2025 vertrek ik vanuit Harlingen waarna ik door het Engelse kanaal zeil. Hier zullen we mooie kustplaatsjes bezoeken zoals Falmouth of Dournanez. Vervolgens steken we de Golf van Biskaje over. Onderweg naar Casablanca varen we langs de mooie Portugese kust. Als we eenmaal in Casablanca zijn zullen we hier veel leuke en bijzonder dingen te doen zoals misschien wel een excursie in de Marokkaanse woestijn en wandelen door kleurrijke markten. Ook heeft Casablanca bijzonder architectuur die we zullen bekijken.

 

Daarna zeilen we door naar de Canarische eilanden waar veel te ontdekken is, bijvoorbeeld de niet-toeristische eilandjes El Hierro, La Gomera of La Palma. De landschappen van deze eilanden is bepaald door vulkanische activiteit, wat ik nog nooit gezien heb.

 

Als we vervolgens door varen naar het warme Afrika komt de oceaan steeds meer tot leven. De kans dat ik dolfijnen zal spotten is dan ook erg groot. We gaan nu koersen naar de eindbestemming namelijk Kaapverdië. Deze tien tropische en vulkanische eilanden voor de westkust van Afrika zijn allemaal één voor één prachtig. Ze verschillen enorm van elkaar wat het een extra gave bestemming maakt. Waar het bijvoorbeeld op Sal en Boa Vista om witte zandstranden en surfspots draait, zijn Santo Antao en Santiago bergachtig zijn met groene valleien en helderblauwe watervallen. Op Sao Nicolau en Fogo zien we juist meer woestijnen, maanlandschappen en vulkanen. Vanaf Kaapverdië zal ik mijn grote reis afsluiten en vlieg ik weer naar Nederland. Rond 27 november 2025 hoop ik weer thuis te zijn.

https://www.masterskip.com/reizen/25ws1-atlantische-zeilreis-van-nederland-naar-west-afrika/

De Wylde Swan

Het schip wat deze 6 weken mijn thuis zal zijn heet “De Wylde Swan”

 

De Wylde Swan is de grootste topzeilschoener ter wereld. Door haar oorspronkelijke functie, vers gevangen vis zo snel mogelijk naar de haven van Hamburg varen, is haar romp lang en smal. Inmiddels is het ontworpen als zeiltrainingschip voor het varen met jongeren. Het schip kwam in 2010 in de vaart.

 

De boot heeft twee 40 meter lange masten en grote zeilen. In de main hold slapen we in cabines of hangmatten, studeren we maar kunnen ook chillen.

 

De romp van de Wylde Swan is in 1920 gebouwd door Howaldtswerke-Deutsche Werft in Kiel (Duitsland) en was van oorsprong een stoomschip. De romp heeft door de jaren heen verschillende functies gehad, waaronder die van transportschip voor torpedo’s in de Tweede Wereldoorlog.

https://www.wyldeswan.com/nl/over-wylde-swan/

 

Specificaties

  • Type2 mast topzeil schoener
  • Gebouwd/omgebouwd1920, 2010
  • Lengte 62 m
  • Breedte 7,3 m
  • Masthoogte 43 m
  • Rompsnelheid 15 knots
  • Diepgang 3,4 m
  • Tonnage269 GT; 355 DWT
  • Zeil plan7 zeilen
  • Zeiloppervlakte130 m2
  • Motor460 HP Caterpillar C12 Diesel
  • Crew12-14 pers.
  • Capaciteit120 daysail, 36 trainees
  • Toiletten9
  • Douches9
  • CallsignPIWS
  • HavenMakkum The Netherlands
  • VlagFrisian, Holland
  • CertificatenWorldwide
  • IMO-nummer5126718
Unknown-2
Unknown-3
Unknown-4